امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا برای ثبت برند تجاری به قرارداد لیسانس نیاز است؟

نوشته صنم مقیمی

لزوم ثبت برند تجاری به علت گستردگی نام‌ها و علامت‌های تجاری متعدد در دنیای کسب‌وکار، امروزه طیف وسیعی از توجه مشتریان بازارهای گوناگون را به خود جلب کرده است. آنچه در این میان باید در نظر صاحبان مشاغل و کسب ‌وکارهای نوپا مهم باشد ضرورت غیرقابل انکار حک نام و برند تجاری شما در ذهن و خاطر مشتریان می‌باشد. بدین ترتیب کسب و کار شما روز‌به‌روز، پربارتر و سودآورتر خواهد بود. اما به راستی برند تجاری شما چگونه می‌تواند مطرح شود؟

علامت و نشان تجاری به پاگیری و رونق کسب و کار تازه نفس شما بسیار کمک می‌کند. این نشان با هدف معرفی مجموعه شما و فعالیت‌های ویژه شما طراحی می‌شود و می‌تواند در جلب و جذب مشتریان و متقاضیان محصولات کسب وکار شما هر چه قدرتمندتر ظاهر شود.

بنابراین شما به عنوان صاحب یک کسب‌ وکار موظف به حفظ، رونق، گسترش، تثبیت نام کسب و کار خود در میان هزاران نام و نشان هستید و بی شک طراحی و ایجاد یک نشان و برندسازی شما را در مسیر کاری‌تان یاری می‌کند. پس از اهمیت قراردادهای مورد نیاز برای ثبت برند غافل نشوید.

برند در واقع آن دسته از محصولات و یا خدماتی می‌باشد که دارای محبوبیت بالا در جامعه بوده و به نوعی قدرت و ماهیتی فوق‌العاده در جذب و به تسخیر آوردن توجه افراد در برآوردن نیازهای گوناگون آنان در زمینه‌های متفاوت دارد. فرض کنید که شما به عنوان یک ایده پرداز خلاق و نوآور قصد ایجاد کسب‌ وکار نوین در بستر اینترنت دارید. مهم‌ترین چالش شما، در کنار مسائل و دغدغه‌های متعدد مالی، روانی بحث چگونگی ایجاد راهی برای جلب نظر بازار هدف شما است. در واقع هر چه قدر هم کسب‌ وکار شما قدرتمند و خلاق باشد برای دست‌یابی به بازار کارآمد و فروش بهتر محصولات و خدمات خود باید اعتماد افراد را جلب کنید و مناسب‌ترین گزینه پیش رو، برند تجاری شما می‌باشد.

برند این قدرت را دارد که با ماهیت ویژه خود جذابیت، جلب  اعتماد مشتریان، رونق بازار کاری، ماندگاری برای کسب و کار نوپا شما را به ارمغان آورد.

 پس حتما به فکر ثبت برند خود باشید و این موضوع را جدی بگیرید. چرا که هرگونه غفلت شما در این زمینه منجر به فرصت‌طلبی رقبا شما می‌شود و محصولات و خدماتی با نام برند شما به گونه‌ای نامرغوب و متفاوت در بازار فراگیر می‌شود.

با ثبت برند تجاری خود به تقویت این موارد کمک می‌کنید:

۱_ حقوق انحصاری برای صاحب آن ایجاد می‌کند.

۲_ مانع سوء استفاده و فرصت طلبی رقبا نسبت به برند می‌شود.

۳_ایجاد تمایز میان برند شما و سایر برند های موجود قابل توجه است.

۴_ برند بخشی از دارایی فکری صاحب آن به حساب می آید که ارزش مالی زیادی دارد.

 نشان‌های تجاری، علائم تجاری را به گونه‌ای طراحی و ایجاد کنید که:

۱_ علامت تجاری با سایر علائم تجاری متمایز باشد.

۲_ علامت تجاری همراه با ابتکار و نو آوری باشد.

۳_ علامت تجاری نباید گمراه کننده باشد یعنی مشخص و دقیق باشد، مشتریان آن را با سایر علائم اشتباه نگیرند.

۴_ ثبت برند تجاری به گونه‌ای باید باشد که قابل انتقال به دیگران باشد.

۵_ قابلیت حمایت حقوقی داشته باشد.

۶_ به گونه‌ای باشد که در خاطر مخاطب به خوبی ثبت شود.

۷_ واژه‌های منتخب در علامت تجاری نباید عام و توصیفی باشند.

ثبت علائم تجاری موضوعی اختیاری است اما ممکن است در مواردی دولت آن را اجباری کند. در واقع با ثبت علامت تجاری و برند خود از مالکیت فکری و هرآنچه که متصل به آن است یعنی تمام ایده‌ها، خلاقیت ها و ابتکارهای خود محافظت می‌کنید و حقوق انحصاری و استفاده از آن‌ها متعلق به شما به عنوان ثبت کننده است. توجه داشته باشید که در صورت ثبت برند خود، گواهی ثبت برند دریافت خواهید کرد که انحصاری بوده و مدت اعتبار آن ۱۰ سال است بعد از اتمام این مدت باید آن را تمدید کنید.

اگر در مورد ثبت برند تجاری نیاز به راهنمایی دارید می توانید از مشاوره کارشناسان حقوقی بهره مند شوید.

 

 قرارداد لیسانس چیست و چه ارتباطی با برند تجاری دارد؟

تصور کنید که شما به عنوان یک سازنده آسانسورهای هیدرولیک نیازمند بخشی از تکنولوژی‌های مرتبط هستید اما به آن دسترسی ندارید. در واقع این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که ساخت بسیاری از تکنولوژی‌ها زمان‌بر و پر هزینه است. بنابراین بهترین راه خرید تکنولوژی است.

خرید دانش و تکنولوژی‌های نوین امروزه به وسیله قرارداد لیسانس انجام می‌شود.

قرارداد لیسانس یا قرارداد بهره‌برداری در حوزه‌های حقوق مالکیت فکری و حق اختراع و علامت تجاری مطرح می‌شود. آنچه مهم است توجه به موضوع سرمایه و سرمایه‌گذاری در مورد طرح‌ها و محصولات بسیاری از مخترعین جوان است که به دلیل کمبود و مشکلات اقتصادی نمی‌توانند بر طرح‌های خود سرمایه‌گذاری کنند و آن را به فروش برسانند در نتیجه با یک سرمایه گذار قرارداد لیسانس منعقد می‌کنند و  در مقابل مبلغی به عنوان حق امتیاز دریافت می‌کنند. در ارتباط با علامت تجاری باید اشاره کرد که شما به عنوان صاحب یک علامت تجاری می‌توانید با استفاده از قرارداد لیسانس، علامت تجاری خود را گسترش دهید. با این روش برند شما محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند اما همچنان صاحب اصلی برند شما هستید.

لیسانس قراردادی است که میان صاحب یک ایده نوین و خلاقانه مانند مالک علامت تجاری یا مالک حق اختراع و کسی که می‌خواهد از این ایده استفاده کند منعقد می‌شود.

 

قرارداد لیسانس و مالکیت فکری چه ارتباطی دارند؟

همینطور که قبلا هم مطرح کردیم مالکیت فکری به دنبال آن است که از تمام آنچه که در ذهن شما شکل گرفته و متعلق به شما است حمایت کند. مالکیت فکری مفهومی است که به دنبال حفظ و حمایت از دارایی‌های باارزش فکری شما به خصوص در مبحث ثبت برند تجاری می‌باشد. به این نکته دقت کنید که در ارتباط با قرارداد لیسانس نیز که از جمله قرادادهای مالکیت فکری هست و به وسیله آن ایده‌های نوین و خلاقانه شما به عنوان صاحب یک برند در برابر مبلغی به عنوان حق امتیاز در اختیار دیگران قرار می‌گیرد، از مالکیت فکری و برند شما نیز محافظت می‌شود. بنابراین قرارداد لیسانس با حمایت از مالکیت فکری شما، شما را قادر می‌سازد که به عنوان دارنده‌ حق یا لیسانس دهنده بتوانید حقوق متنوع خود را مانند حقوق  مربوط به اختراع، آثار ادبی، هنری، معماری، یا برند و علامت تجاری خود را به لیسانس گیرنده بدهید.

لازم است بدانید لیسانس‌دهنده همچنان مالک و صاحب دارایی با ارزش فکری خود می‌باشد.

 

در مورد ثبت برند تجاری نیاز به راهنمایی دارید؟

امروزه توجه به مفاهیمی مانند مالکیت فکری و قرارداد‌های مختلفی مانند قرارداد لیسانس آنقدر اهمیت پیدا کرده است که به طور قطع می‌توان گفت که ارتباط تنگاتنگ میان کسب و کارهای نوین و رونق و گسترش آن ها موجب توجه گسترده صاحبان مشاغل و کسب و کارها به موضوع برند و برند سازی شده است که این مطلب‌ خود بیانگر اهمیت ثبت برند و در امان نگاه داشتن آن از فرصت طلبی رقبا در سوء استفاده و بهره مندی از نام معتبر و محبوب کسب و کار شما می‌شود.