امروز : شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نکاتی درباره استعلام وکالت نامه های خارج از کشور

برخی افراد بنا به دلائلی برای انجام شدن کارهای شخصی مانند امور ملکی، اداری، حقوقی، بانکی و… خود وکیل و یا نماینده حقوقی استخدام و به ثبت وکالت نامه به همین منظور اقدام می کنند. استعلام وکالت نامه های خارج ازکشور یکی از مباحث مربوطه است. در این نوشتار و برای گاهی کاربران به چند نکته ضروری اشاره می کنیم .

وکالت نامه هایی تنظیم شده  در داخل کشور را دفاتر اسناد رسمی ثبت می کنند و برغم نیاز مبرم به تشخیص اصالت آنها، تاکنون سامانه ای برای استعلام لحظه ای آنها راه اندازی نشده است و مردم برای بررسی صحت وکالت نامه ها چاره ای جز مراجعه حضوری به دفترخانه محل صدور وکالت نامه ندارند و معمولاٌ پاسخی به آنها داده نمی شود زیرا دفاتر اسناد رسمی در این باره  ملزم به پاسخگویی به اشخاص ثالث نیستند.

در باره گواهی امضا و وکالت نامه های اشخاص مقیم خارج ازکشور ، موضوع متفاوت است. زیرا مرجع صدور این گواهی ها و وکالت نامه ها، سرکنسولگری و سفارت خانه جمهوری اسلامی ایران (و یا نمایندگی های کشورمان) درکشور خارجی است. به این  ترتیب که وزارت امورخارجه کلیه درخواست ها  را  از طریق سامانه اینترنتی خود جمع کرده و به سفارت خانه های متبوع ارسال می کند.

به منظور استعلام صحت و اصالت وکالت نامه های صادر شده در خارج از کشور، وزارت امور خارجه با راه اندازی سامانه تاک به این نیاز ضروری مردم و متعاملان پاسخ داده است. این نیاز وقتی شدیدتر می شود که هنگام معامله ملک (به ویژه املاک ورثه ای) یک یا چند نفر ازوراث که در خارج از کشورهستند به سایرین وکالت نامه می دهند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره به سایت tak.mfa.ir  مراجعه کنید.