امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهاجرت به کشور کانادا

کانادا شاه نشین مهاجرانی است که قصد زندگی در کشوری درجه یک دارند و امکاناتی کامل برای زندگی مهاجران در نظر گرفته است. کانادا سال هاست که مهاجرپذیرترین کشور دنیاست و در حال حاضر روش های متعددی در خصوص مهاجرت به کشور کانادا و پذیرش مهاجر از اقصی نقاط دنیا وجود دارد. این مساله که کشور کانادا در سال های اخیر بیشترین میزان مهاجر را جذب نموده است خود گواه این مدعا است. روش های مهاجرت به کشور کانادا نیز به طرق متدوالی چون ویزای تحصیلی، ویزای کار، ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در کانادا و … تقسیم می شود.

مهاجرت تحصیلی کانادا

یکی از بهترین گزینه های تحصیلی در سراسر دنیا مهاجرت تحصیلی کانادا است زیرا این کشور همواره بهترین شرایط را برای اخذ پذیرش و ویزا دارد. آفیسر کانادا برای دانش آموزان و دانشجویان بهتر ویزای تحصیلی صادر می کند اما یکی از مسائل مربوط به تحصیل در کانادا که برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور بسیار حائز اهمیت است نداشتن گپ تحصیلی طولانی برای فرد متقاضی است. با داشتن گپ تحصیلی آفیسر به هیچ عنوان متقاعد نخواهد شد که قصد تحصیل در این کشور را خواهید داشت اما به طور کلی برای مهاجرت تحصیلی کانادا داشتن سن مناسب بسیار ضروری است.

 

ارزان ترین دانشگاه های کانادا

ارزان ترین دانشگاه های کانادا طرفداران زیادی دارند چراکه این کشور نظام تحصیلی رایگان ندارد و متقاضیان به دنبال تحصیل کم هزینه می باشند. به همین دلیل دانشجویان با پیدا کردن دانشگاه های ارزان تر یا تلاش برای اخذ بورسیه های تحصیلی به دنبال کاستن از هزینه های تحصیل خود در این کشور هستند. کانادا از آن جایی که چه به لحاظ هزینه زندگی و چه از نظر شهریه دانشگاه ها در مقایسه با کشورهای انگلیسی زبانِ توسعه یافته، ارزان قیمت تر است، کشوری پرطرفدار می باشد. غالب دانشجویان و مهاجران نیز شهرهای مهم و پرجمعیت کانادا را برای زندگی و تحصیل خود انتخاب می کنند که عبارت هستند از اوتاوا، تورنتو، مونترآل و ونکوور. کانادا سیزدهمین کشور به لحاظ شاخص توسعه انسانی و اقتصاد آن نیز دهمین اقتصاد بزرگ در کل دنیا است در نتیجه مهاجرت به آن می تواند آینده درخشانی برای افراد رقم بزند.

کانادا همچنین عضو معاهده ها و سازمان های بین المللی متعددی است که از آن جمله می توان به سازمان ملل، ناتو، G7، گروه ۱۰، G20 و غیره اشاره نمود. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است به سوالات ذیل در خصوص تحصیل در کانادا پاسخ داده خواهد شد:

  • ارزان ترین دانشگاه های کانادا در سال ۲۰۲۰ کدام اند؟
  • هزینه زندگی در کانادا ماهانه چقدر است؟
  • نرخ تورم در کانادا چگونه می باشد؟

 

مقایسه شهریه ارزان ترین دانشگاه های کانادا

ارزان ترین و گران ترین دانشگاه های کانادا تفاوت قیمت بزرگی دارند. به عبارت دقیق تر شهریه سالانه در دانشگاه های کانادا حدودا بین ۵۵۰$ تا ۳۰۰۰۰$ (دلار کانادا) می باشد. هرچند رشته های و دانشگاه های خیلی گران قیمتی نیز در کانادا هستند که شهریه سالانه آن ها به ۱۰۰۰۰۰$ (دلار کانادا) هم می رسد؛ منتهی تعداد آن ها بسیار معدود است. البته میزان دقیق شهریه علاوه بر نوع دانشگاه، به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی افراد نیز بستگی دارد و این مسئله در جدول ذیل در خصوص مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در کانادا نشان داده شده است:

رشته های تحصیلی

شهریه سالانه در دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی (دلار کانادا)

شهریه سالانه در دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد (دلار کانادا)

تجارت و مدیریت

از ۵۵۰$ تا ۵۶۰۰۰$

از ۲۱۵۰$ تا ۵۲۷۰۰$

علوم کامپیوتری و IT

از ۱۵۳۵$ تا ۵۵۵۰۰$

از ۲۱۵۰$ تا ۵۲۵۰۰$

گرایش های مختلف مهندسی و رشته های فناوری محور

از ۱۳۵۰$ تا ۵۶۰۰۰$

از ۲۱۵۰$ تا ۵۲۵۰۰$

گرایش های علوم اجتماعی

از ۱۰۲۵$ تا ۵۶۰۰۰$

از ۲۱۵۰$ تا ۳۷۰۰۰$

گرایش های علوم طبیعی

از ۱۷۸۰$ تا ۵۳۰۰۰$

از ۲۱۵۰$ تا ۵۸۳۰۰$

 

معرفی ارزان ترین دانشگاه های کانادا

همانطور که مشاهده شد تفاوت شهریه سالانه در کانادا از ارزان ترین رشته ها تا گران ترین آن ها بسیار فاحش است. به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که دانشجویانی که بودجه مالی کافی ندارند به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه هایی باشند که ارزان تر هستند. چراکه اخذ بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در کانادا دشوار است چراکه مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل طرفداران زیادی از سرتاسر دنیا دارد و از آن میان افراد زیادی هستند که جزو نخبگان علمی محسوب می شوند. بنابراین بهتر است دانشجویان دانشگاه های ارزان کانادا را بشناسند؛ برخی از ارزان ترین دانشگاه های کانادا در سال ۲۰۲۰ عبارت هستند از:

ارزان ترین دانشگاه های کانادا

حدود شهریه سالانه به دلار کانادا (با توجه به نوع رشته و مقطع تحصیلی)

Memorial University of Newfoundland

از ۲۱۵۰$ تا ۱۱۴۶۰$

University of Regina

از ۱۷۱۵$ تا ۲۰۰۵۰$

Royal Roads University

از ۳۷۵۰$ تا ۲۷۶۰۰$

University of Saskatchewan

از ۴۱۱۰$ تا ۲۴۰۰۰$

Athabasca University

از ۱۶۲۵$ تا ۱۷۲۵۰$

 

البته همان طور که پیش تر اشاره شد میزان دقیق شهریه در کانادا را نیز همانند سایر کشورهای دنیا، علاوه بر نوع دانشگاه، رشته انتخابی (پزشکی، مدیریت بازرگانی، حقوق، علوم سیاسی، روانشناسی و غیره) و مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) تعیین می کند. به همین دلیل لازم به ذکر است که حتی در همین دانشگاه ها که در جدول بالا از آن ها به عنوان ارزان ترین دانشگاه های کانادا یاد شد رشته هایی را ارائه می دهند که شهریه سالانه آن ها به ۳۰۰۰۰$ (دلار کانادا) نیز می رسد. از جمله گران ترین دوره های تحصیلی، مقطع کارشناسی ارشد رشته های تجارت، حقوق، دندانپزشکی و MBA است. بعنوان مثال شهریه دوره های MBA در ۲۰۲۰ به سالانه بیش از ۵۰۰۰۰$ (دلار کانادا) نیز ممکن است برسد.

هزینه زندگی در کانادا

حتی اگر دانشجویی با اخذ بورسیه های تحصیلی موفق شود در کانادا رایگان یا تقریبا رایگان تحصیل کند باید به بخش دیگری از هزینه ها یعنی هزینه زندگی در کانادا توجه داشته باشد. میزان دقیق هزینه زندگی در کانادا نیز علاوه بر شهر محل اقامت، به سبک زندگی هر فردی نیز بستگی دارد؛ به عنوان مثال دانشجویانی که در آپارتمان اشتراکی یا خوابگاه های دانشجویی زندگی می کنند هزینه ماهانه کم تری دارند در مقایسه با افرادی که آپارتمان مستقل و جدا اجاره می نمایند. مجموع هزینه های زندگی در کانادا در کبک، منترآل و اوتاوا ماهانه بین ۸۰۰$ تا ۱۵۰۰$ (دلار کانادا) است در حالیکه در ونکوور و کلگری به ماهی ۲۰۰۰$ (دلار کانادا) هم می رسد.

همان طور که در این مقاله اشاره شد، برخلاف تعداد معدودی از کشورها از جمله فرانسه، آلمان و نروژ که نظام تحصیلی رایگان دارند، در کانادا هیچ دانشگاه رایگانی وجود ندارد. حتی دانشگاه های ارزان قیمت کانادا نیز در برخی از رشته ها و دوره های تحصیلی بسیار گران قیمت هستند؛ پس دانشجویان پیش از انتخاب مقصد خود بهتر است به همه جوانب امر توجه داشته باشند